DPS Słoneczne Wzgórze

Informacje publiczne - DPS Słoneczne Wzgórze

Informacja Publiczna

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2019.1429).

Informacja publiczna: Zgodnie z art. 1 ust. 1 cyt. ustawy każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.

Udostępnianie informacji publicznej będącej w posiadaniu Domu Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze w Ryjewie następuje w drodze:

  1. ogłaszania informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych w Biuletynie Informacji Publicznej Domu Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze w Ryjewie;
  2. udostępniania na wniosek;
  3. wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych;

Prawo do informacji publicznej przysługuje każdemu z zastrzeżeniem art. 5 cyt. ustawy.

Ograniczenie prawa do informacji publicznej:

  1. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
  2. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.

Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

Udostępnianie informacji publicznej na wniosek:

  1. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznych udostępniana jest na wniosek.
  2. Wniosek o udostępnienie informacji publicznej można sporządzić w dowolnej formie.
  3. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w powyższym terminie DPS Słoneczne Wzgórze w Ryjewie powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
  4. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnej z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje DPS Słoneczne Wzgórze w Ryjewie nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonej we wniosku DPS Słoneczne Wzgórze w Ryjewie powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się.

Koszty związane z udostępnieniem informacji publicznej:

Informacja publiczna udostępniana jest bezpłatnie, jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek DPS Słoneczne Wzgórze w Ryjewie ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku w takiej sytuacji może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. 2023.1524).

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego na zasadach i w trybie określonym w wymienionej ustawie.

Definicje:

  1. Informacja sektora publicznego: każda treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będąca w posiadaniu podmiotu zobowiązanego;
  2. Otwarte dane: informacje sektora publicznego udostępniane lub przekazywane w postaci elektronicznej, bezwarunkowo lub z uwzględnieniem warunków, o których mowa w rozdziale 3 ustawy, kompletne, aktualne, w wersji źródłowej, w otwartym i niezastrzeżonym formacie przeznaczonym do odczytu maszynowego, które są przeznaczone do bezpłatnego ponownego wykorzystywania na tych samych zasadach dla każdego użytkownika, bez konieczności potwierdzania tożsamości przez użytkownika;
  3. Ponowne wykorzystywanie: wykorzystywanie przez użytkowników informacji sektora publicznego w jakimkolwiek celu, z wyjątkiem wymiany informacji sektora publicznego między podmiotami zobowiązanymi wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych.

Ponownemu wykorzystywaniu podlega informacja sektora publicznego będąca w posiadaniu Domu Pomocy Społecznej  Słoneczne Wzgórze w Ryjewie

  1. udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej,
  2. przekazana na wniosek o ponowne wykorzystywanie.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek:

Wniosek o ponowne wykorzystywanie można składać, gdy informacje sektora publicznego:

  1. nie są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej;
  2. są udostępniane w innym systemie teleinformatycznym niż określony w pkt 1 i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat;
  3. będą wykorzystywane na warunkach innych niż zostały dla tych informacji określone;
  4. są udostępniane lub zostały przekazane na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.

Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego powinien zawierać:

  • nazwę podmiotu zobowiązanego, do którego jest kierowany;
  • informację o wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku);
  • wskazanie informacji sektora publicznego, które będą ponownie wykorzystywane, a jeżeli są już udostępniane lub zostały przekazane, warunki ponownego wykorzystywania, na jakich mają być ponownie wykorzystywane, oraz źródło udostępniania lub przekazania;
  • wskazanie celu ponownego wykorzystywania, w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
  • wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej - także wskazanie formatu danych
  • wskazanie:
    • sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie są udostępniane lub nie zostały przekazane w inny sposób, albo
    • sposobu i okresu dostępu do informacji gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 39 ust. 2 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego.

Wnioski składać można w postaci papierowej, na adres: Dom Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze  ul. Słoneczna 14, 82-420 Ryjewo oraz elektronicznej e-mailem lub za pomocą platformy e-PUAP.

Warunki udostępniania informacji sektora publicznego będących w posiadaniu Domu Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze w Ryjewie w celu ich ponownego wykorzystywania

Użytkownik ponownie wykorzystujący informacje sektora publicznego udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Domu Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze w Ryjewie  jest zobowiązany do:

  1. zamieszczenia informacji o źródle, czasie wytworzenia oraz pozyskania informacji,
  2. dalszego udostępniania informacji innym podmiotom w pierwotnej formie,
  3. poinformowania o przetworzeniu pozyskanej informacji,
  4. poinformowania, że Dom Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze nie ponosi odpowiedzialności za jej przetworzenie, dalsze udostępnianie i wykorzystywanie.

Informacja o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego:

Informacja sektora publicznego będąca w posiadaniu Domu Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze  w Ryjewie jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania bezpłatnie.

Na podstawie art. 18 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego, Dom Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.

Ustalając wysokość opłaty, uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób lub w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków o ponowne wykorzystywanie, które mogą mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.

Dom Pomocy Społecznej Słoneczne Wzgórze w Ryjewie umożliwiając ponowne wykorzystywanie, w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym, może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie uwzględniając koszty wynikające z dostosowania systemu teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji wniosku o ponowne wykorzystywanie.

Środki prawne przysługujące w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie oraz prawo do sprzeciwu:

W zakresie nieuregulowanym ustawą do decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz do decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z tym że:

  1. przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi;
  2. skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.